Vragen over veranderingen in wonen

Staat uw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier.

Dat ligt eraan of de belastingaanslag op uw naam of de naam van uw partner staat. 

-          Staat de belastingaanslag op naam van uw partner?
Dan neemt uw partner de belastingaanslag mee naar zijn of haar nieuwe adres. Hoeft hij of zij daar geen of minder belasting te betalen? Dan wordt zijn of haar aanslag minder. U krijgt dan een nieuwe belastingaanslag voor de maanden nadat uw partner verhuisd is.

-          Staat de belastingaanslag op uw naam?
Dan verandert er niets als u nog niet alleen woont. Woont u dan wel alleen? Dan hoeft u minder belasting te betalen voor zuiveringsheffing. De overige belastingen blijven hetzelfde.
 

Geef dit door aan de gemeente waar u ingeschreven staat. U krijgt dan een verminderingsnota voor de rioolbelasting, afvalstoffenheffing en zuiveringsheffing. U betaalt dan geen belasting voor de maanden dat u niet meer in Nederland woont in dat jaar. U krijgt deze verminderingsnota binnen 6 weken nadat uw gemeente uw verhuizing verwerkt heeft.

U kunt ons een correspondentieadres doorgeven via Zelf online regelen. Zo kunt u ook vanuit het buitenland uw belastingzaken met ons regelen.

U moet uw gemeente uw nieuwe adres laten weten. Dat doet u bij de afdeling Burgerzaken van uw gemeente. Dat doe u ook als u in dezelfde gemeente blijft wonen.

Gaat u niet zelfstandig wonen? Dus zonder eigen keuken, douche en toilet? Dan betaalt u vanaf het moment dat u verhuist automatisch minder rioolbelasting, afvalstoffenheffing en zuiveringsheffing. 

Gaat u zelfstandig wonen met zorg? Dus met een eigen keuken, douche en toilet en zorg? Dan veranderen uw belastingen niet.

Gaat u na 1 januari alleen wonen? Dan heeft dat gevolgen voor uw belastingen voor het Waterschap.

U betaalt minder zuiveringsheffing. Dat gaat automatisch. U betaalt dan voor de overige maanden van dat jaar voor een eenpersoonshuishouden.
Voor de watersysteemheffing geldt geen regeling voor alleenwonenden. U kunt vragen om minder te hoeven betalen via Zelf online regelen.

We begrijpen dat u als nabestaande bij een overlijden al veel aan uw hoofd heeft, maar dat u ook graag wilt dat zaken goed worden geregeld. U hoeft een overlijden niet aan ons door te geven; deze informatie ontvangen wij automatisch via de gemeente. Wel willen we graag weten welk adres we kunnen gebruiken voor de verdere administratie.

  • Woonde de overledene alleen?
    Dan kunt u het adres van de persoon die de administratie regelt doorgeven via ons contactformulier. We zorgen er dan voor dat de persoon die verantwoordelijk is voor de administratie informatie van ons ontvangt.
  • Woonde de overledene samen met anderen?
    Dan gebruiken we het bestaande adres voor de administratie.

Hartelijk dank voor uw medewerking.

U hoeft ons niet te laten weten wat uw nieuwe adres is. Dat horen we van uw gemeente. U moet zich wel altijd inschrijven met uw nieuwe adres bij uw gemeente. Ook als u in dezelfde gemeente blijft wonen. Gaat uw bedrijf verhuizen? Dan moet u dat laten weten aan de Kamer van Koophandel.

Verhuist u binnen het werkgebied van de gemeente of het Waterschap? Dan is de hoogte van uw belastingen hetzelfde. Uw huidige aanslag vervalt niet en u ontvangt dus ook geen nieuwe aanslag.

Verhuist u naar een andere gemeente of naar een gebied van een ander Waterschap? Dan betaalt u automatisch minder belasting aan uw oude gemeente en oude Waterschap. U krijgt dan een nieuwe belastingaanslag van uw nieuwe gemeente en nieuwe Waterschap voor het aantal maanden dat u op uw nieuwe adres woont.