Hoe werkt het?
Hieronder staat in stappen uitgelegd hoe de kwijtschelding werkt.
Vul eerst de checklist kwijtschelding in om te zien of u mogelijk in aanmerking komt.
Checklist aanvraag kwijtschelding
Daarmee voorkomt u dat u onnodig kwijtschelding aanvraagt.
1. U vraagt kwijtschelding aan via Zelf online regelen
2. U krijgt uitstel van betaling.
3. Wij controleren automatisch de volgende gegevens:
- uw inkomen bij het UWV (u hoeft hiervoor geen uitkering bij het UWV te hebben: alle loon en uitkeringsgegevens worden bij het UWV geregistreerd)
- uw saldo bij de Belastingdienst (deze informatie vragen wij op bij de Belastingdienst)
- uw voertuigen bij de RDW
- uw huishoudensamenstelling bij de BRP
4. Binnen 8 weken ontvangt u van ons een brief. In deze brief staat:
- dat u kwijtschelding krijgt
óf - dat we extra informatie van u nodig hebben om tot een uitspraak te kunnen komen. We vragen u dan bijvoorbeeld om uw bankafschriften of inkomensspecificatie op te sturen / te uploaden. Dit moet u dan binnen 4 weken doen.
5. Nadat wij de extra informatie van u hebben ontvangen, proberen wij uw kwijtscheldingsverzoek binnen 3 maanden af te handelen. In verband met drukte kan het voorkomen dat u langer dan 3 maanden op de beslissing moet wachten. Levert u geen extra informatie aan? Dan zal uw kwijtscheldingsverzoek worden afgewezen.
6. Bent u het niet eens met het besluit op uw aanvraag? Dan kunt u binnen 10 dagen een administratief beroepschrift indienen. Lees hier hoe dat moet.