Hoe werkt het?
Hieronder staat in stappen uitgelegd hoe de kwijtschelding werkt.
Vul eerst de checklist kwijtschelding in om te zien of u mogelijk in aanmerking komt.
Checklist aanvraag kwijtschelding
Daarmee voorkomt u dat u onnodig kwijtschelding aanvraagt.
1. U vraagt kwijtschelding aan via Zelf online regelen
2. U krijgt uitstel van betaling.
3. Wij controleren automatisch de volgende gegevens:
- uw inkomen bij het UWV (u hoeft hiervoor geen uitkering bij het UWV te hebben: alle loon en uitkeringsgegevens worden bij het UWV geregistreerd)
- uw saldo bij de Belastingdienst (deze informatie vragen wij op bij de Belastingdienst)
- uw voertuigen bij de RDW
- uw huishoudensamenstelling bij de BRP
4. Binnen 8 weken ontvangt u van ons een brief met daarin:
- Toekenning van kwijtschelding
óf - Aanvullingsverzoek omdat we extra informatie van u nodig hebben om tot een uitspraak te kunnen komen. We vragen u dan bijvoorbeeld om uw bankafschriften of inkomensspecificatie op te sturen / te uploaden. Dit moet u dan binnen 4 weken doen.
Let op: automatische afwijzing is niet mogelijk. Alleen een medewerker kan een aanvraag afwijzen.
5. Nadat wij de extra informatie van u hebben ontvangen, proberen wij uw kwijtscheldingsverzoek binnen 3 maanden af te handelen. In verband met drukte kan het voorkomen dat u langer dan 3 maanden op de beslissing moet wachten. Levert u geen extra informatie aan? Dan zal uw kwijtscheldingsverzoek worden afgewezen.
6. Bent u het niet eens met het besluit op uw aanvraag? Dan kunt u binnen 10 dagen een administratief beroepschrift indienen. Lees hier hoe dat moet.
Uitstel invordering
Tijdens de behandeling van uw aanvraag wordt automatische incasso opgeschort. U kunt er zelf voor kiezen om vrijwillig te betalen of een betaalregeling te treffen.
Als kwijtschelding wordt toegekend, kunnen betaalde bedragen die betrekking hebben op de periode tot drie maanden vóór uw aanvraag worden terugbetaald.