Hoe werkt het?

Hieronder staat in stappen uitgelegd hoe de kwijtschelding werkt.

Vul eerst de checklist kwijtschelding in om te zien of u mogelijk in aanmerking komt. 
Checklist aanvraag kwijtschelding
Daarmee voorkomt u dat u onnodig kwijtschelding aanvraagt.  

1.  U vraagt kwijtschelding aan via Zelf online regelen

2.  U krijgt uitstel van betaling. 

3.  Wij controleren automatisch de volgende gegevens:

  • uw inkomen bij het UWV (u hoeft hiervoor geen uitkering bij het UWV te hebben: alle loon en uitkeringsgegevens worden bij het UWV geregistreerd)
  • uw saldo bij de Belastingdienst (deze informatie vragen wij op bij de Belastingdienst)
  • uw voertuigen bij de RDW
  • uw huishoudensamenstelling bij de BRP

4.  Binnen 8 weken ontvangt u van ons een brief. In deze brief staat:

  • dat u kwijtschelding krijgt
     óf
  • dat we extra informatie van u nodig hebben om tot een uitspraak te kunnen komen. We vragen u dan bijvoorbeeld om uw bankafschriften of inkomensspecificatie op te sturen / te uploaden. Dit moet u dan binnen 4 weken doen.

5.  Nadat wij de extra informatie van u hebben ontvangen, proberen wij uw kwijtscheldingsverzoek binnen 3 maanden af te handelen. In verband met drukte kan het voorkomen dat u langer dan 3 maanden op de beslissing moet wachten. Levert u geen extra informatie aan? Dan zal uw kwijtscheldingsverzoek worden afgewezen.

6. Bent u het niet eens met het besluit op uw aanvraag? Dan kunt u binnen 10 dagen een  administratief beroepschrift indienen. Lees hier hoe dat moet. ​​​