Hoe werkt het?
Hieronder staat in stappen uitgelegd hoe de kwijtschelding werkt.
Lees eerst de veelgestelde vragen over kwijtschelding. Dan vraagt u niet onnodig kwijtschelding aan.
1. U vraagt kwijtschelding aan via Zelf online regelen
2. U krijgt uitstel van betaling.
3. Wij controleren automatisch de volgende gegevens:
- uw inkomen bij het UWV (u hoeft hiervoor geen uitkering bij het UWV te hebben: alle loon en uitkeringsgegevens worden bij het UWV geregistreerd)
- uw saldo bij de Belastingdienst
- uw voertuigen bij de RDW
- uw huishoudensamenstelling bij de BRP
4. Binnen 8 weken ontvangt u van ons een brief. In deze brief staat:
- dat u kwijtschelding krijgt
óf - dat we extra informatie van u nodig hebben om tot een uitspraak te kunnen komen. We vragen u dan bijvoorbeeld om uw bankafschriften of inkomensspecificatie op te sturen / te uploaden. Dit moet u dan binnen 4 weken doen.
5. Als wij u vragen om extra informatie, dan sturen wij u binnen 3 maanden het besluit
op uw aanvraag. Ook als u niet heeft gereageerd.
6. Bent u het niet eens met het besluit op uw aanvraag? Dan kunt u binnen 6 weken een administratief beroepschrift indienen. Lees hier hoe dat moet.
Hoe vraagt u kwijtschelding aan?
U kunt via Zelf online regelen direct kwijtschelding aanvragen. Wilt u weten of het zin heeft om kwijtschelding aan te vragen? Lees dan de veelgestelde vragen over kwijtschelding.